Hoe, waar, wanneer

Hoe:
Welke hoeding je ook aan neemt, zorg ervoor dat je wervelkollom recht is. Als je lichaam goed in balans is, zal ook je geest in belans zijn. Het belangrijkste tijdens meditatie is wat je doet met je geest en niet wat je doet met je voeten, benen of armen. Mediteren kum je ook lopend, staand of liggend doen.

Handpositie:
In welke houding je ook zit, je handen liggen in dezelfde positie. Breng je handen voor je navel. Open je handen en plaats je rechterhand op de linkerhand. De topjes van je duimen raken elkaar licht en vervolgens laat je je handen rusten op je benen of je schoot.

Waar:
In feite kun je overal mediteren, maar als je net begint is het fijn om een rustige plek voor je zelf te creëren. Als je meer ervaren bent, zul je merken dat je je geest ook op meer uitdagende plekken tot rust kan brengen, zoals in een winkel of op je werk.

Wanneer:
Het meeste rendement van de meditatie voor de dag haal je uit een ochtendmeditatie. Als je in de ochtend je bewustzijn in een rustige en geconcentreerde staat brengt zul je daar de eerste uren van de dag veel voordeel van hebben. Hoe vaker je de dag begint met een meditatie, hoe bewuster je om gaat met je energie en ruimte.
In de avond kun je een meditatie gebruiken als ritueel voor de nacht. De kwaliteit van je slaap zal verbeteren en je wordt meer uitgerust wakker.

Een mooie uitleg over de houding en techniek: zie onderstaand filmpje