Mediteren

Meditatie is de basis van QiGong en Tai Chi. Een rustige geest is een voorwaarde om de bewegingen van binnen uit in te kunnen zetten. Andersom helpen de rustige bewegingen om ruimte te creëren in de geest en je gedachten tot rust te brengen. Daarom gaan meditatie en QiGong hand in hand en vloeit het één over in het ander. QiGong werd aanvankelijk aan de meditatie toegevoegd, om de monniken ook fysiek sterk en veerkrachtig te houden. Daarom wordt QiGong ook wel “meditatie in beweging” genoemd.

Mediteren is eenvoudig om te leren, want je hoeft er nauwelijks iets voor te doen. Slechts een beetje ruimte maken in je drukke agenda en de rest volgt vanzelf…….. Hoe moeilijk kan dat zijn?
Voor veel mensen is het verschil tussen een goed voornemen of daadwerkelijke beoefening van QiGong oefeningen of meditatie een lastige stap. Daarom heb ik een aantal praktische en drempelverlagende tips en adviezen beschreven onder de button “hoe, waar, wanneer”

Mediteren geeft namelijk erg veel voordelen
Meditatie ruimt de chaos op in je hoofd, je concentratie neemt toe en op termijn wordt “de bedrading” in je hersenen letterlijk omgelegd waardoor je emoties stabieler worden, en je geheugen efficiënter functioneert.
Alle gedachten en emoties zijn één aspect van de geest, maar niet de geest zelf. Hoe meer je probeert die gedachten te analyseren of te begrijpen, hoe meer gemoedsrust je verliest. De geest kan naar buiten gekeerd zijn, of naar binnen gekeerd. Als je weet hoe je je geest naar binnen kunt keren, dan lossen gedachten en emoties op en raakt je geest in een natuurlijke staat van gemoedsrust.
Onze manier van denken en waarnemen bepaalt onze werkelijkheid. Als we onze geest kunnen temmen, transformeren en overwinnen, dan zullen we onze waarnemingen en ervaringen transformeren. Je zult merken dat negativiteit af neemt, gejaagdheid en agressie bedaren en frustratie en spanningen sneller af vloeien als je regelmatig mediteert. Meditatie kan ook gezien worden als een “innerlijke ontwapening”

 Verbeter de lichaamshouding
 Gebruik ademhalingskracht om de kanalen te openen
 Vind het centrum van de geest
 Ontwikkel de functies van het centrum van de geest
 Beweeg vrij van de ene geestestoestand in de andere:
 alert en toch ontspannen en sereen