Wetenschappelijke onderbouwing

Er is inmiddels een grote lijst met bewezen positieve effecten van mediteren.
Wetenschappers mijden overigens liever de term meditatie i.v.m. de religieuze associaties. Liever hebben ze het over mindfulness of aandacht oefeningen.  Maar beide termen beschrijven hetzelfde principe.

Een uiterst aanbevelingswaardig boek met een duidelijk overzicht van de recentste wetenschappelijk studies, is het boek “De Afbeeldingsresultaat voor boek de helende kracht van meditatiehelende kracht van meditatie”
Met bijdragen van Jon Kabat-Zinn, Sogyal Rinpoche en Edel Maex.
ISBN. 9789401415415
Dit boek belicht niet alleen de recente wetenschappelijke stand van zaken, maar gaat ook dieper in op de brede toepasbaarheid van meditatie in verschillende contexten, zoals de psychiatrie, de gevangeniswereld en de palliatieve zorg.

Enkele in het oog springende resultaten zal ik hierbij benoemen:

  • Het helpt tegen depressie en angst.

Binnen de Geestelijke Gezondheidszorg wordt in toenemende mate Mindfulness ofwel aandacht oefeningen toegepast als aanvulling op verschillende therapieën.
De wetenschappelijke studies zijn te talrijk om binnen dit kader allemaal te benoemen. Een veelvoorkomend resultaat komt wel regelmatig terug in de conclusies; de cliënten die binnen specifieke programma’s ook mindfulness beoefenden, hadden minder last van angsten en de depressieve gevoelens namen sneller af dan de cliënten binnen de controlegroep die niet mee gedaan hebben met de programma.

  • Het verzacht pijn.

Voor veel mensen die met hun pijnklachten binnen de reguliere gezondheidszorg te horen kregen “u moet er mee leren leven”, helpt meditatie, ofwel mindfulness.
Waarschijnlijk doordat meditatie mensen helpt fysiek minder te verkrampen van de pijn. Dat verminderd de pijnrespons. Daarnaast biedt meditatie een manier om gepieker over pijn (kan ik wel blijven werken, kom ik er ooit wel vanaf….), te doorbreken.

  • Het verminderd gedragsproblemen

Uit verschillende studies wordt aangetoond dat meditatie de delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor de verwerking van emoties verandert. Het heeft met name een krachtig effect op de ‘amygdala’, de stuurimpuls in de hersenen met betrekking tot angst, stress en woede.
Als mensen de discipline op kunnen brengen om elke dag 20 tot 30 minuten te mediteren, veranderd hun hersenstructuur aantoonbaar. In termen van ervaring benoemen ze ook een groter gevoel van evenwicht, rust, een sterker geheugen en meer energie. (mediteren bespaart energie omdat veel energie verloren gaat met spanning)